Головна сторінка

Корисні матеріали для вчителів художньої культури

Завантажити (скачати) повний текст (797 Kb)

Уроки, лекції, таблиці, контрольні завдання для 9 класу (2 семестр)

Приклад уроку № 17. Усі інші уроки можна скачати по лінку Завантажити (скачати) повний текст (797 Kb)

Тема 1. Художня культура як духовне явище

Хід уроку

Величие мира всегда находится в соответствии с величием духа, смотрящего на него. Добрый находит здесь на земле свой рай, злой имеет уже здесь свой ад.
Г. Гейне

І. Організація пізнавальної діяльності учнів

ІІ. Актуалізація опорних знань Питання до співбесіди:
1. Які потреби суспільства лежать в основі інтелектуальної діяльності у суспільстві?
2. Чи є різниця між поняттями «велика людина» та «геній»?
3. Що Ви вважаєте головним – матеріальну чи духовну культуру? Чому?
4. Чи є різниця в поняттях «мистецтво» та «культура»?

ІІІ. Мотивація
При подальшому знайомстві з художньою культурою вам потрібно визначити деякі культурологічні поняття, без яких неможливо орієнтуватися в світі культури та мистецтва. Ви ознайомитеся з поняттями народна і професійна культура, порівняєте духовну (сакральну) культура і світську, визначите особливості національної культури.

ІV. Подання нового матеріалу

Стародавня історія розвивалася не тільки в часі — вона переміщалася і в просторі. То ті, то інші народи ставали носіями людського прогресу, ніби фокусом світової історії, на століття, іноді на тисячоліття; потім нові підхоплювали естафету розвитку, а вогнища старих цивілізацій, колись великих, надовго занурювалися в сутінки... Н. А. Дмитрієва, Н. А. Виноградова

Культура є завжди національною, історичною, конкретною за своїм походженням і призначенням, поняття ж «світова культура» досить умовне і являє собою лише суму національних культур. Вивчають світову культуру у всіх її національних, соціальних, конкретно-історичних проявах учені найрізноманітніших спеціальностей: історики, мистецтвознавці, соціологи, філософи тощо.
Людство сформувалось у процесі створення культури, мистецьких творів, які не тільки прикрашали життя, але й служили матеріальним та духовним добутком свого часу. Збереження культурної спадщини – це збереження людської пам’яті, духовності, людяності.
У своєму прагненні оволодіти силами природи первісна людина звертається до магії. В основі магії лежав принцип аналогії – віра в отримання влади над предметом через оволодіння його суттю (адже в міфологічному уявленні образ і реальний предмет, як ми вже відзначали, невідокремлені). Первісна мисливська магія направлена на вдале полювання. Першими магічними зображеннями прийнято вважати відбитки рук на стінах печер і окремих предметах. Відбитки рук, на відміну від звичайних слідів, є свідомо залишеними людиною знаками своєї присутності в даному місці. Пізніше цей знак стає знаком володіння і набуває тим самим магічного сенсу. Надалі всі релігійні культи і обряди пов’язані з різними видами мистецтва. Всі якнайдавніші форми образної творчості, в яких використовувалися скульптура і живопис (маски, статуї, настінні малюнки і наскельний живопис), музика, спів, речитатив тощо були настільки пронизані мистецтвом, що в цих колективних діях важко відрізнити, де починається власне релігійний екстаз. Настільки він пов'язаний і обумовлений екстазом художнім, викликаним власне ритмами музики, пластикою, живописом.
Природно, що спектр можливостей первісного мистецтва через його соціальні особливості і характер самого устрою суспільства, про які вже йшлося, був відносно нешироким, проте з часом створювалися природні можливості для його розширення. З часом, з розвитком ремесел, появою землеробства і скотарства саме з цього зачаткового, первісного мистецтва і первісної культури виросли не тільки культура племен скотарства (яка виявилася приреченою на замкнутий характер розвитку в умовах консервації кочових форм життя і примітивного ремесла), але й культури іншого типу, які заклали основу людської цивілізації, що стали чинником всесвітнього значення. Це перш за все:
- культура землеробських народів, що осідали на родючих поливних землях Близького і Далекого Сходу та консолідувалися в могутні державні утворення, оскільки держава виявлялася необхідним для проведення великомасштабних зрошувальних робіт як умови продуктивного землеробського господарства;
- культура стародавніх греків і римлян, що спирається на розвинене ремесло мореплавання, міжнародну торгівлю. Культура, що базувалася у «містах-державах» нового типу, які відрізнялися вищим рівнем ремісничого виробництва, що забезпечувало, у свою чергу, і вищий рівень духовного і художнього життя.
Стародавні цивілізації сформували основні принципи культури. Її ідеалом став образ людини-громадянина, гармонійно розвиненої фізично і духовно. Шедеври цієї середземноморської культури впродовж декількох сторіч надихали поетів і художників, драматургів і композиторів. Пройняті радістю, світлом, вірою в гідність, красу і цінність людини, вони і сьогодні продовжують «приносити нам художню насолоду і у певному розумінні є нормою і недосяжним зразком».

Завдання 2
Доповнити речення словами, які, на ваш погляд, мають виразити сутність фрази, поняття.
1. «Висока культура» створюється привілейованою частиною суспільства. Вона включає в себе мистецтво, класичну культуру, музику, літературу, живопис, філософські ідеї, скульптуру та багато іншого. Як правило, ця культура випереджає рівень сприйняття пересічної людини. Девізом цієї культури є: « Мистецтво заради…». Відповідь: «мистецтва».
2. Народна культура створюється анонімними творцями, які не мають професійної підготовки. Народну культуру також називають …, але не за рівнем, а за походженням, або колективною. Вона включає в себе міфи, легенди, епос, казки, пісні, танці. За своїм виконанням елементи народної культури можуть бути індивідуальними (легенда), груповими (виконання пісні, танцю), масовими (карнавали тощо). Відповідь: «аматорською».
3. Синонім до поняття «народна культура» - … Відповідь: «фольклор».
4. Професійна культура створюється окремими митцями або певною групою людей, які мають… освіту. Наприклад, співак, художник, спортсмен. Носіями такої культури є люди різних професій. Звичайно, що з цим пов’язана професійна лексика, яка є одним з джерел фразеології. Відповідь: «професійну».
5. Національна культура виступає синтезом культур різних класів, соціальних шарів та груп суспільства. Своєрідність національної культури, її неповторність та оригінальність проявляється як в духовній так і в … культурі, особливостях економічного устрою, засобах ведення господарства, традиціях виробництва. Відповідь «матеріальній».
6. Духовна культура або сакральна культура - це культура, яка характеризує людину та її дії як творіння... Відповідь «Бога».
Мистецтво - незбагненне й незрівнянне.
Його не може розум осягнуть.
Є в ньому вічна і священна тайна,
Що кличе людство на духовний путь.
Перевірка відповідей, обговорення.

VІ. Рефлексія
Поняття «культура» — це явище духов¬ного життя: релігійно-філософський світогляд людей, їх прагнення будувати життя за законами справедливості (політики), наука та освіта, живопис, скульптура, архітектура, музично-театральне мистецтво, література та ін. Щоправда, провести межу між культурою та цивілізацією інколи доволі складно. Наприклад, будин¬ки, одяг, посуд, насамперед, мають прикладне значення, але часто вони є справж¬німи витворами мистецтва. Культура на відміну від цивілізації ніколи не буває агресивною.

VІІ. Домашнє завдання
Запропонуйте форми збереження культурної спадщині, які, на Ваш погляд, можуть змінити існуючу ситуацію у теперішньому становищі культури.


Завантажити (скачати) повний текст (797 Kb).

Hosted by uCoz